Faste tradisjoner

Vi har mange faste tradisjoner gjennom året og karneval, påskelunsj, skiskole, sommerfest, luciafeiring og grønnsaksteater er bare noen av dem.

Karneval!

Ved fastelavn feirer vi karneval! De som vil, kler seg ut. Vi synger, danser, spiller og spiser pølser, boller og frukt. På Blåveisen slår de katten ut av tønna og har Popcorn-fyrverkeri. Temaet for karnevalet er ofte knyttet til andre prosjekter vi jobber med.

Vår og påske

På våren legger vi stor vekt på naturens oppvåkning og holder på med formingsaktiviteter som hører påsken til. Barnehagen formidler påskebudskapet og -tradisjoner på en enkel og forståelig måte.

Fredagen før påske har Hvitveisen og Blåveisen felles samling og påskelunsj med gult pålegg.

17. mai-feiring i barnehagen

17-mai tog
Siste virkedag før 17. mai går vi i tog med de andre barnehagene i nærmiljøet. Tåsen Skoles musikkorps spiller. Etterpå er det fest i barnehagen for barn og foreldre.

Tur til Wergelands grav for de elste barna
Det er en fast tradisjon å besøke Henrik Wergelands grav i forbindelse med nasjonaldagen. Vi ser også på noen av de andre kunstnergravene på Vår Frelsers gravlund. Vi snakker rundt hvorfor vi feirer 17. mai.

Sommerfest!

Som avslutning på barnehageåret byr vi på en forestilling av sanger, regler, dans og drama knyttet til årets hovedtema. Denne festen har barn og voksne forberedt i flere måneder! Alle gruppene har vært i sving med forberedelsene.

Juletradisjoner

Luciadagen

13. desember, tidlig om morgenen, inviteres foreldrene til feiring av martyren Santa Lucia. Barna går i opptog med hvite kjoler og lys. Vi synger julesanger og serverer lussekatter som barna har bakt. En fin start på dagen i den travle desembermåneden!

Nissefest
I desember er det Nissefest for hele barnehagen. Det blir nissesang og en stor gryte med grøt. Barna kan gjerne kle seg ut som smånisser. Og er vi heldige, kommer den store nissen også!